Spiros
30/05/2022
Όπως μου αρέσει να λέω, το ψηφιακό στοίχημα της Αθήνας κερδίζεται μέρα με τη μέρα. Δεν είναι μυστικό ότι όταν αναλάβαμε τα ηνία της πόλης της Αθήνας, οι ψηφιακές υπηρεσίες του Δήμου βρίσκονταν σε εμβρυακό στάδιο. Σήμερα, -και μέσα στη συνεχιζόμενη πρόκληση της πανδημίας που λειτούργησε καταλυτικά προς αυτή της κατεύθυνση- οι παρεχόμενες ψηφιακές υπηρεσίες κοντεύουν τις 150. Ωστόσο, δε σταματάμε εδώ. Εμείς θεωρούμε ότι βρισκόμαστε στην αρχή μόνο ενός μαραθώνιου ψηφιακού μετασχηματισμού.
Και αυτό οφείλεται πρωτίστως στην προτεραιοποίηση και την σημασία που έχει δώσει από την πρώτη στιγμή της θητείας του, ο ίδιος ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης στον τομέα αυτό.
Η ψηφιακή στρατηγική μας βασίζεται σε 5 οριζόντιους άξονες και συγκεκριμένα στην αναβάθμιση των τεχνολογικών υποδομών, την αξιοποίηση σύγχρονων ψηφιακών τεχνολογιών, την ολοκλήρωση υποδομών και υπηρεσιών, την αξιοποίηση του ανθρώπινου κεφαλαίου και τη συμμετοχή των πολιτών και η προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και συμμόρφωση ταυτόχρονα με το πλαίσιο της προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Υπάρχουν, επίσης, 6 θεματικοί στόχοι που αφορούν πιο οριοθετημένες παρεμβάσεις σε συγκεκριμένους άξονες, όπως είναι η ευφυής διακυβέρνηση, οι έξυπνες και βιώσιμες μεταφορές, η διαχείριση των πόρων, η ανοιχτή καινοτομία, η διαχείριση και προβολή του πολιτιστικού αποθέματος, και η ανθεκτικότητα και η ασφάλεια.
Πάνω σε αυτή τη στρατηγική βασίσαμε τι λειτουργία της πλατφόρμας ηλεκτρονικών υπηρεσιών, το ESERVICES του Δήμου Αθηναίων, και σήμερα μπορούμε να μιλάμε για πάνω από 205.000 αιτήσεις πολιτών που έχουν εξυπηρετηθεί ηλεκτρονικά, πάνω από 170.000 πολίτες και επιχειρήσεις που έχουν εγγραφεί σε αυτή την πλατφόρμα, και αυτή τη στιγμή έχουμε 137 ηλεκτρονικές υπηρεσίες, που αποτελούν το 70% του συνόλου των υπηρεσιών για τις οποίες ο πολίτης προσέρχεται στις Υπηρεσίες, ενώ ο στόχος είναι μέχρι τέλος του έτους να γίνει πλήρως η ψηφιοποίηση όλων των διαδικασιών.
Άλλο παράδειγμα είναι η πλατφόρμα των ηλεκτρονικών ραντεβού, με πάνω από 350.000 ραντεβού να έχουν προγραμματιστεί ηλεκτρονικά μέσω αυτής της πλατφόρμας σε λιγότερο από δύο χρόνια. Επίσης, στο κομμάτι των έξυπνων και βιώσιμων μεταφορών αντίστοιχα έχουμε τη mobile εφαρμογή myAthensPass, στην οποία καθημερινά περισσότεροι από 120.000 οδηγοί αγοράζουν χρόνο και σταθμεύουν εντός των ζωνών της ελεγχόμενης στάθμευσης, ενώ ταυτόχρονα τον Ιανουάριο τέθηκε σε λειτουργία το μεγαλύτερο σύστημα αποτρεπτικής στάθμευσης που έχει γίνει ποτέ στη χώρα, με 830 έξυπνους αισθητήρες σε διαβάσεις πεζών και σε διαβάσεις ΑμεΑ, το οποίο αποτελεί και τα μάτια της Δημοτικής Αστυνομίας, αλλά κυρίως δίνουν τη δυνατότητα για ίσες ευκαιρίες μετακίνησης σε όλες τις κατηγορίες συνανθρώπων μας στην πόλη.
Στο πλαίσιο αυτό συνεχίζουμε να προσθέτουμε υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του δημότη, απευθυνόμενοι τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε ιδιώτες. Για παράδειγμα αναφέρω ότι οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες συμπεριλαμβάνουν μεταξύ άλλων την έκδοση Άδειας Εργασιών Μικρής Κλίμακας, την καταχώρηση ανελκυστήρων και την Ανάληψη / Ανάθεση συντήρησης ανελκυστήρα, την ανακοίνωση λειτουργίας έκθεσης, την ακύρωση/μεταβολή στοιχείων λειτουργίας έκθεσης, την άδεια ίδρυσης και λειτουργίας παιδότοπου, την αντικατάσταση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας παιδότοπου, τη χορήγηση / ανανέωση άδειας λειτουργίας αθλητικών εγκαταστάσεων, την άδεια ίδρυσης και λειτουργίας κέντρου διασκέδασης/αντικατάσταση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας κέντρου διασκέδασης και την αίτηση παράτασης χρονικού ορίου προέγκρισης για χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας κέντρου διασκέδασης
Και ασφαλώς δεν θα μπορούσαμε να είμαστε περισσότερο υπερήφανοι καθώς οι υπηρεσίες αυτές τυγχάνουν της απολύτου εμπιστοσύνης των δημοτών. Και αυτό γιατί είσοδος στην εφαρμογή γίνεται εύκολα με χρήση των κωδικών taxisnet και οι ενδιαφερόμενοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν την αίτηση που επιθυμούν και να ενημερωθούν με ηλεκτρονικό τρόπο μέσω του ψηφιακού τους αποθετηρίου όταν το αίτημα τους επεξεργαστεί και ολοκληρωθεί από την αρμόδια Διεύθυνση του Δήμου, χωρίς να χρειαστεί να προσέλθουν σε καμία φάση της διαδικασίας στις υπηρεσίες. Η συμμετοχή των πολιτών στην ψηφιακή πλατφόρμα είναι ήδη εντυπωσιακή, καθώς σε διάστημα 18 μηνών έχουν εγγραφεί σε αυτήν περισσότεροι από 100.000 πολίτες και επιχειρήσεις, ενώ έχουν διεκπεραιωθεί απολύτως ηλεκτρονικά περισσότερες από 96.000 αιτήσεις.
Να σημειώσω ότι στη φάση της υλοποίησης που βρισκόμαστε τώρα, και η οποία θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2025, έχουμε σχεδιάσει 13 μεγάλες παρεμβάσεις με πρώτη και καλύτερη τη δημιουργία πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης και παρακολούθησης υποδομών καθαριότητας του Δήμου, ενώ ταυτόχρονα προωθούμε ψηφιακές υπηρεσίες έξυπνης γειτονιάς. Μιλάμε για 200 με 250 σημεία στην πόλη, σε κοινόχρηστους χώρους, πλατείες, πάρκα, όπου θα υπάρχει δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο, θα υπάρχουν αισθητήρες έξυπνοι οι οποίοι θα μετράνε περιβαλλοντικά δεδομένα, συστήματα ψηφιακής σήμανσης αλλά και υπηρεσίες-πλατφόρμα εξωστρέφειας, όπου οι πολίτες θα μπορούν να συνδιαμορφώνουν και να δίνουν προτάσεις για τη διαμόρφωση της γειτονιάς τους σε επίπεδο υποδομών.
Φυσικά έχουμε την αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού με 44.000 φωτιστικά σώματα τεχνολογίας LED, ενώ -εξαιρετικά σημαντικό στην τρέχουσα συγκυρία- ‘τρέχουμε’ ένα ολοκληρωμένο σύστημα εξοικονόμησης πόρων σχολικών κτιρίων και υποδομών. Τι σημαίνει αυτό: Με έξυπνους αισθητήρες σε 400 κτίρια θα μετράμε ενεργειακές καταναλώσεις, θα μετράμε καταναλώσεις σε ρεύμα, σε πετρέλαιο, σε φυσικό αέριο, αλλά και σε νερό, και ταυτόχρονα θα υπάρχουν εφαρμογές έτσι ώστε με σύστημα gamification, ένα σύστημα το οποίο είναι η τελευταία λέξη της τεχνολογίας, θέλουμε να συμμετέχουν οι μαθητές στην προσπάθεια μείωσης των ενεργειακών καταναλώσεων.
Έτσι, μέσα από έναν καθολικό σχεδιασμό και τη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας ψηφιακών συστημάτων και υπηρεσιών σε συνεννόηση με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με τους 5 οριζόντιους στόχους, τους 6 θεματικούς στόχους και τις 4 φάσεις υλοποίησης αλλά και ταυτόχρονα και τις 13 εμβληματικές παρεμβάσεις, μετατρέπουμε την Αθήνα σε μια πιο έξυπνη, μια πιο βιώσιμη, μια πιο ανθεκτική πόλη, που θα λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες των πολιτών, των κατοίκων, των επισκεπτών, των επαγγελματιών και των τουριστών της πόλης, ενώ ταυτόχρονα θα εξυπηρετεί και θα βελτιώνει την καθημερινότητά τους σε σχέση με τις υπηρεσίες του Δήμου.